Rudawy Janowickie

17 maja klasy IV-VI SP Zastruże wraz z opiekunkami wybrały się na wycieczkę w Rudawy Janowickie. Już z samego rana wszyscy zebrali się o 6.50 na dworcu w Żarowie, by wyruszyć pociągiem do Janowic Wielkich. Godzinna wspinaczka do zamku Bolczów została nagrodzona ogniskiem w ruinach - można było piec kiełbaski i eksplorować tajemnicze zakamarki. Następnym punktem na szlaku było schronisko Szwajcarka, z którego zostały zaatakowane dwa szczyty: Krzyżna Góra i Sokoliki. Przepiękne widoki zapierały dech w piersiach wszystkich śmiałków, którzy wspięli się po stromych schodach na platformę widokową. Po szaleńczym wyścigu z czasem wycieńczoną całodzienną wędrówką grupa wskoczyła do pociągu powrotnego i już o 17.40 przybyła do Żarowa. Pogoda była wspaniała, wszystkim dopisywały humory i nawet najwięksi maruderzy uznali dzień za wyjątkowo udany.

Maria Samolewska

W Fabryce Bombek - 26.11.2010

Czy wiecie, że kruche i delikatne bombki choinkowe robi się z kwarcu – czyli ziaren piasku przetopionych na szkło w bardzo wysokiej temperaturze? My to wiemy, bo 26.11.2010r. odwiedziliśmy fabrykę bombek w Złotoryi. Na początku naszej przygody udaliśmy się do sklepu z ozdobami choinkowymi. Było tu wiele różnobarwnych bombek o uroczych, niezwykłych kształtach. I tu świat nam zawirował od przepięknie zdobionych ozdób choinkowych. Ale to dopiero początek naszej wycieczki. Pani przewodnik zaprowadziła nas do dmuchalni, gdzie topiono szkło i wydmuchiwano z niego różnorodne kształty, np. mikołaje, serca, bałwanki, itp. Następnie udaliśmy się do srebrzalni. Tam szklane kule stawały się srebrne i zaczarowane. Najbardziej wyczekiwanym miejscem w hali była dekoratornia. W niej wszystkie bombki ozdabiane są ręcznie. I właśnie tutaj powstają prawdziwe, misterne dzieła. Widzieliśmy mnóstwo brokatu, pyłków i cekinów, którymi ozdabiane są bombki. Wspaniale było odwiedzić fabrykę i dowiedzieć się, jak powstają ozdoby choinkowe, które Boże Narodzenie tworzą niepowtarzalny świąteczny klimat. Wróciliśmy do szkoły zadowoleni, pełni wrażeń, z pięknymi bombkami na nasze choinki.

Justyna Mirowicz

Rudawski Park Krajobrazowy - 05.11.2010

Członkowie szkolnego koła turystycznego „Malachit” po raz kolejny odwiedzili Rudawski Park Krajobrazowy położony w południowej części województwa dolnośląskiego. Niektórzy mali turyści znają już doskonale topografię i szlaki turystyczne Rudaw Janowickich. Trasa naszej wędrówki wiodła przez Zamek Bolczów, schronisko „Szwajcarka”, Krzyżną Górę, Skały Husyckie i Sokolik. Wycieczka odbyła się 5 listopada i trwała cały dzień. Jesień w górach była odczuwalna i widoczna, jednak nie przeszkodziła członkom koła „Malachit” w wyprawie.