PRZEDSZKOLE MARII MONTESSORI


Od roku szkolnego 2010/2011 nasze przedszkole „Bajlandia” funkcjonuje według zasad pedagogiki Marii Montessori. Efekty podejmowanych przez nas działań są bardzo zadowalające i bardzo wiele udało się nam zrobić w ciągu tych dwóch miesięcy zarówno w przedszkolu, jak i oddziale przedszkolnym. Wśród najważniejszych założeń tej koncepcji realizujemy:

  • WZAJEMNĄ POMOC KOLEŻEŃSKĄ I WOLONTARYJNĄ – jest to niezwykle szeroki wachlarz działań, który kształtuje u dzieci empatię i wrażliwość. Starsi przedszkolacy pomagają swym młodszym kolegom, nie tylko podczas zajęć edukacyjnych, ale również w czynnościach samoobsługowych (pomoc w szatni podczas przebierania się, mycie kubeczka). Niezwykle miłym zwyczajem, który błyskawicznie zyskał aprobatę dzieci, stały się klasowe laurki wykonywane dla nieobecnych kolegów, którzy są akurat chorzy i nie mogli przyjść do przedszkola. Dzieci wkładają w to mnóstwo serca, aby umilić koledze czas spędzany w domu i pokazać, że pamiętają o nim i czekają na jego powrót do szkoły. Laurkę zanosi dziecko, które mieszka w tej samej wiosce, co nieobecny przedszkolak. Niezwykle dużym akcentem charytatywnym w tym roku szkolnym były również prace porządkowe przed Świętem Zmarłych na cmentarzu w Żarowie, gdzie najmłodsi upiększali zaniedbane i opuszczone groby dziecięce. Dla przedszkolaków była to niezwykle ważna misja, gdyż okazało się, że nawet osoby chore i nieobecne w szkole, wymusiły na swych rodzicach przyjazd do Żarowa, aby włączyć się w sprzątanie grobów. Każdy z przedszkolaków miał z sobą po kilka zniczów oraz bukieciki chryzantem z przydomowych ogródków.

  • ROZWIJANIE SAMODZIELNOŚCI I WIARY WE WŁASNE SIŁY – nasi przedszkolacy są motywowani do podejmowania wysiłku samodzielnej pracy, szczególnie podczas czynności samoobsługowych: samodzielnie się przebierają, uczą się wiązać sznurowadła i zapinać guziki. Pierwsze kroki w drodze do samodzielności stawiają poprzez manipulację na zabawkach dydaktycznych, które zaopatrzone są w duże sznurówki i guziki. Ponadto samodzielnie nakrywają stół do śniadania i obiadu, rozkładają serwetki oraz sztućce i sprzątają po skończonym posiłku. Przed pójściem do domu przedszkolacy samodzielnie myją swe kubeczki i odkładają je na wyznaczone miejsce. Ponadto w każdym tygodniu dyżury pełnią dwie osoby, które dbają o przyniesienie wody na herbatkę oraz podlewanie kwiatów, czuwają też nad porządkiem całej klasy. Samodzielna praca jest dla maluchów źródłem frajdy i radości. Przedszkolaki wykonują też mnóstwo prac związanych z przygotowywaniem posiłków i napojów. Z drobną pomocą nauczyciela kisili ogórki oraz robili soki warzywno – owocowe. Przyrządzili też pyszne warzywne muchomorki z jajek, pomidorów i majonezu.


  • SZACUNEK DO PORZĄDKU I DO PRACY – przedszkolacy stale wdrażani są do przekonania, że o porządek w sali dbamy wszyscy i jest to nasz zbiorowy obowiązek. Wszystkie dzieci żywo angażują się w sprzątanie klasy, odkładają zabawki na miejsce po skończonej zabawie, kontrolują też ład i czystość pod stolikami i bardzo chętnie pod niego „nurkują” w poszukiwaniu śmieci i papierków. Kiedy sprzątanie przedstawione jest w formie świetnej zabawy i ważnej misji „Detektywa Śmieci”, dzieci bardzo chętnie angażują się w „Akcję Błysk”. Dodatkowo w naszym przedszkolu każdy piątek poświęcony jest Generalnym Porządkom, kiedy to dzieci myją i polerują mebelki w klasie, odkurzają dywan oraz myją podłogę. Ten dzień jest przez dzieci bardzo lubiany i wyczekiwany. Nie ma nic lepszego, jak chlapanie się w wodzie.

  • UNIEZALEŻNIENIE OD NAGRODY – w naszym przedszkolu nie stosujemy systemu nagradzania i kar, gdyż uzależnianie zachowania dziecka od nagrody lub kary jest zawodne i błędne. Nie stosujemy punktacji zachowania, żetonów, kropek, słoneczek itd. Staramy się dyskretnie podpowiadać swym uczniom, jak należy się zachować, wspólnie analizujemy, co było dobre a co złe. Zachęcamy też dzieci do samooceny zachowania, daje to o wiele lepsze rezultaty, skłania do refleksji. Stawiamy na bezinteresowne działania swych przedszkolaków. Transakcja wiązana typu „coś za coś” kształci bezdusznych i egoistycznych ludzi.

  • OSIĄGANIE DŁUGOTRWAŁEJ KONCENTRACJI NAD WYKONYWANYM ZADANIEM – osiąganie dłuższej koncentracji u dzieci w wieku przedszkolnym to rzeczywiście trudne zadanie, ale możliwe do wykonania. To zadanie łatwiej jest osiągnąć z wykorzystaniem muzyki relaksacyjnej oraz mandali do kolorowania. Maluchy bardzo to lubią i potrafią w skupieniu wykonać piękne prace. Muzyka relaksacyjna to świetne tło dla innych wykonywanych prac.

  • WYPRACOWANIE ZAMIŁOWANIA DO CISZY – według Marii Montessori dzieci kochają ciszą. Może trudno w to uwierzyć, ale tak rzeczywiście jest. Nasze przedszkolaki biorą udział w tzw. lekcjach ciszy, które wymagają od nich maksymalnego skupienia i uwagi. Lekcje ciszy cieszą się ogromnym powodzeniem i podczas ich trwania panuje cisza, jak makiem zasiał.

  • ROZWIJANIE INDYWIDUALNYCH UZDOLNIEŃ – to bardzo ważny punkt w pedagogice Marii Montessori. Każde posiada uzdolnienia i zadaniem nauczyciela jest je dyskretnie wspierać. W życiu przedszkolnym przekłada się to na swobodny wybór zajęcia, jakie dziecko chce wykonywać. Osoby mające predyspozycje artystyczne sięgają po przybory plastyczne, dzieci mające zamiłowania muzyczne samodzielnie manipulują instrumentami itp. W taki przecież sposób rodziły się talenty wszechczasów.


  • POZNANIE WIELOZMYSŁOWE – to bardzo ważny obszar, który angażuje w poznanie wszystkie dziecięce zmysły. Według zasad Porannego Kręgu witaliśmy Panią Jesień – dzieci pałaszowały kanapki z kremem orzechowym, zapalały lawendowe świeczki, robiły wiatr w klasie na różne sposoby, huśtały się i bawiły pod dużym, żółtym materiałem a nad sobą miały granatowe, gwieździste, jesienne niebo. Były to jedne z najbardziej udanych zajęć w tym roku szkolnym.


  • BLISKOŚĆ Z NATURĄ – położenie naszej wiejskiej szkółki sprzyja obcowaniu z naturą. Przedszkolaki spędzają dużo czasu w lesie, nad rzeką. Kształtują umiejętność słuchania odgłosów przyrody, korzystają również z jej wytworów w pracy przedszkolnej: herbatka z dzikiej róży, różane bukiety z liści klonów, łódeczki z orzecha włoskiego, ludziki z kasztanów i żołędzi.


Praca metodą Marii Montessori przynosi oczekiwane efekty w naszym przedszkolu a minęły dopiero dwa miesiące nauki szkolnej. Przedszkolaki: są wrażliwe, pomocne kolegom i nauczycielowi, z przyjemnością sprzątają, kulturalnie odnoszą się do osób starszych, umieją się wyciszać i koncentrować na zadaniu, zwracają uwagę innym na złe zachowanie. W przyszłości zamierzamy objąć całą szkołę pedagogiką Marii Montessori.

Monika Odon